Zapasy Warszawa

 

 

   Zapasy są jednym ze sportów walki, które pełnią formę pojedynku dwóch zawodników, którzy walczą przy pomocy szeregu chwytów i rzutów. Choć siła jest tu bardzo ważna, nie tylko ona może przesądzić o zwycięstwie. Ogromną rolę odgrywają przede wszystkim: instynkt, spryt, umiejętność przewidywania oraz zwinność i szybkość. Regularne treningi i determinacja – tak brzmi przepis na sukces. Warszawa stanowi idealne miejsce dla każdego, kto zastanawia się nad rozpoczęciem swojej przygody z zapasami. W naszej bazie klubów sportowych Prime znajdziesz wszystkie kluby, które mieszczą się w stolicy i prowadzą zajęcia z tego sportu walki. W wygodny i komfortowy sposób dowiesz się więc, gdzie możesz ćwiczyć! Poniżej zaś poznasz najważniejsze informacje dotyczące zapasów – ich historię, specyfikę oraz to, co jest potrzebne do trenowania.

Tematy:
  1. Historia zapasów
  2. Mata, strój, zasady walki w stylu wolnym i klasycznym
  3. Trening zapaśniczy
  4. Zapasy walka na macie – film na YouTube
  5. Zapasy dla dzieci i dorosłych w Warszawie
  6. Polub i oceń stronę – Zapasy w Warszawie
  7. Mapa klubów – Zapasy Warszawa

Historia zapasów

   Zapasy to sztuka walki o imponującej historii, która sięga starożytności. Już w grobowcach w Egipcie odkryto malowidła, które zostały stworzone 5 tysięcy lat temu i które przedstawiają zapaśników. Warto podkreślić, że zapasy posiadają także swój japoński odpowiednik, czyli sumo. Zapasy cieszyły się dużą popularnością w Rzymie i w antycznej Grecji, gdzie walki obserwowano podczas igrzysk w takich obiektach jak ogromne areny i stadiony. Na przestrzeni lat znajdowały swoich zwolenników także w takich krajach jak Anglia, czy Francja. W Anglii organizowano turnieje zapaśnicze, we Francji zaś preferowano tak zwaną walkę francuską, która nie zezwalała na ciosy poniżej pasa oraz używanie nóg w obronie i w ataku. Większą swobodę posiadał odłam, który narodził się w Stanach Zjednoczonych i dopuszczał stosowanie wszystkich chwytów, które nie zagrażają życiu. To on przekształcił się we współcześnie praktykowany styl wolny. Pierwsze mistrzostwa świata dla zawodowych zapaśników odbyły się w 1898 roku i wygrał w nich Paul Pons. Co ciekawe, zapasy rozwijały się nie tylko w Europie i Ameryce ale i w Azji, gdzie wzbudziły zainteresowanie szerokiej publiczności. W Polsce przełomowym momentem było powstanie Zakładu Gimnastyki i Atletyki w Warszawie.

Walka zapaśników na  macieWalka zapaśników na macie
Sumo - Japońskie zapasySumo - Japońskie zapasy
Rzeźba - japoński zawodnik sumoRzeźba - japoński zawodnik sumo
 

Mata, strój, zasady walki w stylu wolnym i klasycznym

   Pojedynki zapaśników odbywają się na macie i biorą w nich udział osoby należące do tej samej kategorii wagowej. Zawodnicy różnią się strojem – jeden z nich nosi trykot czerwony, drugi natomiast niebieski. Pojedynek składa się z dwóch rund, a każda trwa 3 minuty u dorosłych i 2 u młodzików. Przewidziano też przerwę trwającą 30 sekund. Wyróżnia się wiele odmian zapasów, jednak najważniejszą klasyfikacją jest ta na styl klasyczny i styl wolny. Klasyczny obejmuje wyłącznie chwyty powyżej pasa, a wolny dopuszcza także chwyty za nogi. W żadnym z nich nie można dusić ani stosować dźwigni.

Pokazy zapasów - rzutPokazy zapasów - rzut
Pokazy zapasów - duszeniePokazy zapasów - duszenie
Ogólna sprawność zawodnikówOgólna sprawność zawodników
 

Trening zapaśniczy

   Niezwykle istotna dla każdego zawodnika jest ogólna sprawność fizyczna. Szybkość, wytrzymałość i zwinność zapaśnicy powinni rozwijać przy pomocy regularnie odbywanych treningów. Zajęcia służą również poznawaniu rozmaitych chwytów, szarpnięć, pchnięć, rzutów i unoszeń. Wszystko po to, by dostrzegać słabe punkty przeciwnika i wykorzystywać je na własny użytek oraz skutecznie pokonywać jego opór. Bardzo ważna jest strategia, która uwzględnia rozłożenie sił podczas pojedynku. Treningi pozytywnie wpływają zarówno na psychikę zapaśnika, jak i na jego kondycję.

   Początek każdego treningu to rozgrzewka. Dzięki niej mięśnie, stawy i więzadła są przygotowane na dalszą aktywność. Obejmuje ona wykonywanie ćwiczeń dopasowanych do aktualnego poziomu trudności, na którym znajduje się zawodnik. Głównie nacisk kładzie się na sprawność ramion, nóg i tułowia. Kluczowe są ćwiczenia koordynacyjne i zwinnościowe. Wraz z rozwojem ćwiczącego dochodzą do tego także bardziej zaawansowane figury akrobatyczne, takie jak przerzuty czy salta. Następnie przychodzi czas na sedno treningu, która polega na przyswajaniu chwytów zapaśniczych oraz doskonaleniu specjalnych kompleksów techniczno – taktycznych. Dysponowanie dużą ilością takich kompleksów przekłada się na bardziej efektywną walkę z przeciwnikiem i pozwala pokonać go znacznie szybciej i przy zaangażowaniu mniejszej ilości sił. Po tym, jak zawodnik opanuje satysfakcjonującą liczbę kombinacji, rzutów oraz chwytów, może skupić się na ich doskonaleniu. Własne postępy najlepiej zauważa się podczas pojedynków i zawodów turniejowych. Każdy trening kończy się serią ćwiczeń, które służą rozluźnieniu mięśni. Zapaśnik wycisza się i odpręża. Wskazane jest również to, by po powrocie do domu wziąć długą, ciepłą kąpiel i wypocząć. Regeneracja ciała jest niezbędna do osiągnięcia zamierzonych efektów!

Zapasy walka na macie – film na YouTube

Zapasy dla dzieci i dorosłych w Warszawie

   Coraz więcej osób jest zainteresowanych trenowaniem zapasów w Warszawie. Z myślą o nich stworzyliśmy całą listę placówek, w których pod okiem profesjonalistów można zdobywać oraz rozwijać umiejętności z zakresu tej sztuki walki. Nasza baza klubów Prime jest regularnie udoskonalana i aktualizowana, dzięki czemu oferuje przydatne informacje obejmujące wszystkie godne uwagi miejsca w Warszawie. Sprawdź gdzie możesz udać się na zajęcia!

Polub i oceń stronę – Zapasy w Warszawie

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna